Diabetes and Oral Health

Diabetes and Oral Health –

ADA publication

How Does Diabetes Affect the Mouth?

People who have diabetes know the disease can harm the eyes, nerves, kidneys, heart and other important systems in the body. Did you know diabetes can also cause problems in your mouth?

People with diabetes are at special risk for periodontal (gum) disease, an infection of the gum and bone that hold the teeth in place. Periodontal disease can lead to painful chewing difficulties and even tooth loss. Dry mouth, often a symptom of undetected diabetes, can cause soreness, ulcers, infections, and tooth decay. Smoking makes these problems worse.

What can I do?

Good blood glucose control is key to controlling and preventing mouth problems. People with poor blood glucose control get gum disease more often and more severely than people whose diabetes is well controlled. Daily brushing and flossing, regular dental check-ups and good blood glucose control are the best defense against the oral complications of diabete

مرض السكري وصحة الفم
كيف يؤثر مرض السكري على الفم؟
يعلم الناس الذين لديهم مرض السكري أن مرض اللسكري  يمكن أن يضر العينين والأعصاب والكلى والقلب والنظم الهامة الأخرى في الجسم. أيضا هل تعلم أن مرض السكري يسبب مشاكل في فمك؟
يتعرض  مرضى السكري لخطر الاصابة بأمراض اللثة )، والتهابها   وعظام الفك  التي تنثبت  الأسنان في مكانها. أمراض اللثة يمكن أن يؤدي إلى صعوبات المضغ مؤلمة وحتى فقدان الأسنان. جفاف الفم، وغالبا ما يكون عرضا من أعراض مرض السكري الذي لم يتم كشفه  الالم  ووالتقرحات الفموية  والالتهابات، وتسوس الأسنان , ويجعل  التدخين هذه المشاكل أكثر  سوءا.
ماذا يمكنني أن أفعل؟
التحكم الجيد في نسبة السكر في الدم هو المفتاح  لمنع والسيطرة على مشاكل الفم. الأشخاص الذين يعانون من ضعف السيطرة على مستوى السكر في الدم يصابون بأمراض اللثة في كثير من الأحيان  بدرجة أشد من الناس الذين  يسييطرون على  السكري بشكل جيد. باستخدام الفرشاة والخيط يوميا،  إن زيارة عيادة طب الأسنان  لاجراء فحوص منتظمة والتحكم الجيد في نسبة السكر في الدم هي أفضل دفاع ضد مضاعفات السكري عن طريق الفم

 

مجلة الوسيط في طب الأسنان

التحرير